از قالب فروش فایل زونکن رونمایی شد (کلیک کنید)

معرفی رشته برق /گرایش های رشته مهندسی برق،فرصت های شغلی/

معرفی رشته مهندسی برق و بازار کار آن

در این بخش و در ادامه معرفی رشته های مختلف دانشگاهی،به رشته مهندسی برق پرداخته ایم.انتظار می رود در پایان این مقاله با دیدی جامع و صحیح نسبت به رشته مهندسی برق،گرایشات این رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی و ارشد)،دروس تخصصی این رشته و بازار کار بیش روی مهندسین برق را شناخته تا بتوانید با انتخابی صحیح در مسیر موفقیت گام بردارید.

آنچه که در ادامه می خوانید :

  1. مختصری پیرامون رشته مهندسی برق
  2. گرایشات رشته برق
  3. دروس تخصصی رشته برق در دانشگاه
  4. فرصت های شغلی پیش رو مهندسین برق

مهندسی برق را بیشتر بشناسیم

رشته برق یکی از پرطرفدار ترین رشته های مهندسی بوده که نیازمند هوش محاسباتی بالا و تسلط کافی به مباحت ریاضی می باشد.لذا افرادی که در ریاضی و محاسبات پایه ای قوی داشته و علاقه مند به مباحثی همچون برق ،الکترونیک،مخابرات و … می باشند می توانند با انتخاب گرایش مناسبی از این رشته و تحصیل در آن مطمئن باشند که با کمی تلاش به موفقیت دست خواهند یافت.

  • معرفی رشته مهندسی برق / گرایش برق قدرت

در این گرایش به صورت عمده به سیستم های تولید،توزیع و انتقال برق پرداخته می شود.در واقع این مهندسین می کوشند تا با بررسی عوامل مختلف نسبت به تولید،انتقال و توزیع انرژی الکتریکی به صورت بهینه و اقتصادی اقدام نمایند.

  • برق قدرت یکی از قدیمی ترین گرایشات مهندسی برق می باشد

همچنین می توان گفت که مهندسین برق قدرت توانایی انجام فعالیت در زمینه هایی همچون تعمیر،نگهداری و حتی بهینه سازی سیستمهای حرارتی و برودتی و نیز تجهیزات تولید انرژی الکتریکی از جمله ژنراتورها،پست ها و … در ساختمان ها و حتی صنایع را دارا می باشند.

  • معرفی رشته مهندسی برق /گرایش الکترونیک

در مهندسی الکترونیک

با بهره گیری از دانش علمی و عملی رفتار الکترون ها به توسعه قطعات و تجهیزاتی پرداخته می شود که انرژی الکتریکی در آنها یکی از فاکتورهای مهم و اساسی می باشد.

در این رشته مدارهایی طراحی و ساخته می شود که در آنها با استفاده از خاصیت الکترومغناطیسی قطعاتی همچون خازن،مقاومت،دیود و …. برای دست یابی به هدف مورد نظر استفاده می گردد.در واقع در پیش روی شما بیشمار دستگاه وجود داشته که در آنها مدارهای الکتریکی با طراحی خاص وجود داشته تا بتوانند با عملکرد مناسب خود نیاز مردم را فراهم نمایند.تلویزیون،رادیو،رادار،کولر،گوشی های موبایل و حتی کنترل کولر گازی منزلتان شامل مدارهای الکترونیکی می باشند.

  • مهندسی برق /گرایش مخابرات

مهندسی مخابرات و ساخت مدارهای مخابراتی حاصل کوشش و طراحی طراحان در زمینه مدارهای پیشرفته الکترونیکی می باشد،از این رو به نحوی می توان گفت که گسترش و پیشرفت این رشته مهندسی با پیشرفت مهندسی الکترونیک حاصل می شود.

  • در گرایش مخابرات زمینه فعالیت بر پایه ارسال و دریافت اطلاعات می باشد.

در مهندسی مخابرات نظرات و مبانی لازم جهت ایجاد ارتباط بین دو یا چند نفر بررسی و عملیاتی می شود که حاصل آن برقراری ارتباط بین افراد یک جامع با یکدیگر و حتی جوامعه دیگر می باشد.

  • معرفی رشته مهندسی برق /گرایش کنترل

در مهندسی کنترل

سیستم ها به صورت ریاضی مدلسازی،دینامیک شان بررسی و نهایتا طراحی و ساخت کنترل کننده های سیستم های مورد نظر انجام می پذیرد.هدف از این کار /طراحی و ساخت کنترل کننده ها/ واداشتن یک سیستم به انجام رفتار مورد نیاز انسان ها و البته مطلوب می باشد.رفتار مطلوب خود می تواند شامل سرعت،دقت،مصرف سوخت و … باشد.

برای مثال از ساده ترین سیستم های کنترل کننده می توان به سیستم های کنترل سطح روغن اشاره نمود.

دروس تخصصی برق

این رشته دانشگاه در مقطع کارشناسی شامل ۱۵۴ واحد می باشد

دروس عمومی : ۲۲ واحد

  • فارسی،تاریخ،معارف،تربیت بدنی،تنظیم خانواده و ….

دروس پایه : ۲۶ واحد

  • ریاضی،معادلات دیفرانسیل،محاسبات عددی،برنامه نویسی کامپیوتر،آمار و احتمالات مهندسی و …

دروس اصلی و تخصصی : ۸۳ واحد

  • گارگاه برق،نقشه کشی صنعتی،مدارهای الکتریکی،اندازه گیری الکتریکی،الکترونیک،مخابرات،اصول میکروکامپیوترها و …

بازار کار و فرصت های شغلی پیش رو مهندسین برق

این مهندسین با توجه به گرایشی که در آن تحصیل کرده و نیز میزان سطح علمی و توانایی های فنی و تجربی خود می توانند در سازمان ها و شرکت های مختلف خصوصی و دولتی از جمله وزارت نیرو،مخابرات،صدا و سیما،شرکت های طراحی و ساخت مدارهای الکتریکی،هوا و فضا،شرکت های ساخت رادار و تجهیزات رادیویی و … مشغول به فعالیت شوند.

  • استخدام مهندسین برق به وسیله برگزاری آزمون

هر ساله و با برگزاری آزمون های مختلف استخدامی تعداد زیادی از فارغ التحصیلان رشته برق جذب بازار کار می شوند.شرکت و نهایتا قبولی در این آزمون ها مستلزم مطالعه منابع و مواد مورد آزمون می باشد.غالبا آزمون های استخدامی از دو بخش عمومی و تخصصی تشکیل شده که شما داوطلبین باید بتوانید با پاسخگویی به سوالات هر دو بخش درصد بالایی را کسب کرده تا نهایتا بتوانید به استخدام سازمان مورد نظر در بیاید.جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده سوالات،منابع و مواد مورد آزمون بر روی لینک زیر کلیک کرده تا به صفحه مربوطه ارجاع داده شوید.

مشاهده و دانلود : سوالات استخدامی برق قدرت

دیگر لینک های مفید :دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توسط
تومان